Linda Thorén

Amsterdam

Hej Gullisar!

Jag ligger här i soffan på rue mazarine, fortfarande i pyjamas trots att klockan är halv 12 en fredag. Lov hörni, vilken grej! Tänkte slänga upp ett litet inlägg här och sen gå ut i kylan för att ta mig till petit palais och en utställning jag skulle vilja se där.

Har jag gjort någonting annat än soffhäng under min lov-vecka då undrar ni? Jo då! Som rubriken här hintar om så har jag och Anna har spenderat 3 dagar i ett soligt och krispigt kallt Amsterdam. Så fint!

Vi drog en riktig spontanare, bokade buss och boende på en halvtimme. Lite sådär att man i efterhand tvivlar på allt blivit rätt och bra. Men bussen som gick från Paris i söndagsmorse tog oss som planerat till Amsterdam och Hostellet låg i det mysigaste området i hela staden visade det sig!

Söndagen strosade vi runt, drack kaffe i solen, tittade i butiker, fnissade åt gatunamn och restauranger för att holländska låter som östgötska, och så drack vi Martini prosecco när vi blivit kalla och ville gå in någonstans.

På kvällen hade vi bokat bord på Balthazar’s Keuken (ja ni fattar, fniss) som vi läst om skulle vara bra, med spännande mat och att man kunde se in i köket där maten lagades.

Så trevligt! Gulligaste personalen beskrev i detalj restaurangens koncept, att det är 5 förrätter, en huvudrätt där man får välja mellan fisk eller kött och sen en efterrätt. De har en meny i två veckor och maten är i säsongstyrd och närodlad osv osv.

Jag är ganska svårimponerad när det kommer till bra mat, tycker liksom pasta-pesto hemma är ungefär lika gott som dyr restaurangmat liksom. Men detta!! Wow ändå! Sååå gott! Mest imponerad av förrätterna där jag knappt visste vad jag åt även om jag noga lyssnat på våra servitörer som båda två ville beskriva vad det var.

Till huvudrätt tog jag kött och Anna fisk, det var mer safe, gott liksom men ingen sensation. Duva åt jag! Bara det var ju spännande i och för sig! Men gottgottgott. Undrar hur närodlad den var? De kanske knep tag i en stackare på gatan utanför ba. Choklad och päron till efterrätt, låter simpelt men det var himmelskt! Gud nu blev jag orimligt hungrig!  

Mätta och glada lämnade vi fina Jordaan området och gick till markant mycket otrevligare Red Light District för att möta upp några vänner från Paris som råkade vara i Amsterdam nu samtidigt. De satt och mös i utkanten av distriktet på någon som kändes som en ganska lokal bar, där dracks det varm choklad för att få upp värmen lite. Vi lyssnade på vad de hunnit göra och så intervjuade vi Kevin som kommer från Amsterdam om vad vi inte fick missa. Vi pälsade sen på oss ordentligt och strosade hem i natten till vårt lilla mysiga hostell.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress