Linda Thorén

Hemma!
Har nu firat en vecka på hemmaplan. Vad fint det är att vara hemma igen. Känns både märkligt och väldigt vanligt. Hade typ tänkt att jag skulle prata med afrikansk brytning och av misstag säga något på typ något klickspråk för att svenskan ligger så långt bak i huvet, hade tänkt att jag skulle glömt vägen hem till folk eller frysa sönder och samman. Men jag minns och snabbt, helt sjukt snabbt känns det naturligt att köra på höger sida av vägen, dricka vatten ur kranen, skära ägg i en liten äggskärare och äta kaviar. Men även om mycket känns naturligt och helt som vanligt, så är det också mycket som har förändrats. Dom här, nästan 7 månaderna som jag varit borta har gjort väldigt mycket med mig.
Trotts en hel vecka hemma har jag inte hunnit (orkat) packa upp mina väskor och mitt rum är fortfarande relativt kaosartat. Så packa upp väskor har jag inte gjort. Vad har jag gjort då?
 
I små ballerina skor och en liten regnjacka landade jag i ett kallt Göteborg tidigt på morgonen och åkte in till stan för att sätta mig café och hänga med vänner. Så sjukt att jag lämnade Afrika på söndagskvällen och på måndagmorgon drack jag kaffelatte på café. Träffade först Malin och hon fick bli den första att hantera mina "jag är hemma i Sverige och det är sjukt" känslor. Kramades och grät fram tills att jag fick en semla. I mer än 8h satt jag på samma café, i samma hörn och hela dagen droppade det in vänner som hade luckor i schemat på olika tider på dygnet. Så himla mysigt! Världens bästa grej, fri påtår på kaffet och ett dussin saknade vänner. 
 
Tog tåget hem till Norrköping på kvällskvisten och åkte sen till flygplatsen och hämtade Challe. Vi har haft långsamma pannkaksfrukostar ute i vårsolen, bubblat med Sofia, träffat kusiner, åkt en sväng till yxbacken, sett dålig film på spontanbio med Jayson, släktkalas, kramkalas, språkcafé, sushilunch och finmiddagar.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress