Linda Thorén

Jul och vardag i Mpongwe
Innan familjen kom och hälsade på hade jag ju mina favoritparisare här i Mpongwe och de fick testa på min varddag.
 
Min vardag här består utöver jobb till stor del av att umgås med vänner. Så grabbarna har då också fått möta de fantastiska människorna i Zambia och umgås med mina vänner. Mina vänner som öppnar upp sina hem, som inte är rädda för att visa behov men som inte heller klagar eller är bittra. Veckan vi spenderade i Mpongwe fick grabbarna bland annat vara med och laga mat hemma hos Anitah, hjälpa Jennifer att bära vatten, de har lyssnat när vi övat med kören, de har varit med på fotbollsträningar och hjälpt till att plantera majs på Joshuas fält
Vardag i Mpongwe är också strömavbrott, tropisk hetta, åskstormar, bilar som fastnar i lera och att barn kommer springandes och ropar Mzungo how are you? Jag har dock blivit uppgraderad från titeln mzungo (viting) till teacher. Ryktet om mzungos i byn sprider sig dock väldigt fort och på marknaden kommer ofta människor man tidigare inte träffat fram och hälsade på en vid namn
Vardagen kring att handla på marknaden där vi köper mat skiljer sig också ganska mycket från vad man är van vid. Jag och Bea äter för det mesta vegetariskt, men till jul ville vi lyxa till det och jag satte besökarna på att bära hem vårt kött från marknaden.

Vi hade sen en fantastisk julafton! Gick till kyrkan och lyssnade och sjöng julsånger på lamba och hade sen en rejäl julmiddag hemma hos vår afrikanska familj. Vi slaktade hönorna vi köpt, kokade nshima i så stora mängder att hälften kunnat vara nog, rostade larver som snacks och använde våra händer som skärbrädor, grytlappar och gafflar. 

 
Fantastisk mysig jul och fin tid med Parisgänget
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress