Linda Thorén

Konstiga museer
I helgen var jag på två muséum. Två väldigt olika muséum. I lördags var jag på Musée d'Histoire de la médecine och i söndags på Palais de Tokyo, båda två väldigt konstiga, men på väldigt olika sätt!!!
 
Musée d'histoire de la médecine är alltså ett museum med medicin och läkarhistoria. Allt på franska och enligt mig ganska ointressant, vet dock att typ min farfar och storebror skulle älska det. Mina vänner tyckte också att det var ballt, men dom har också sett alla grace anathomy avsnitt som finns och funderar på livet som läkare. Men jag njöt där inne! Inte för att jag titta på gamla armproteser, utan för att det var kul(?) Ointresserad men underhållen var jag!
I söndags åkte jag och Agnes till Palais de Tokyo. Älskade det! Kostar 8€ att gå in men så värt. Väldigt mycket som var så konstigt att man inte vet vart man ska ta vägen. En rolig grej var en utställning på onödiga uppfinningar, en annan en supermänsklig robot (hubot?) men favorit utställningen var Takis champs magnétiques. Liksom konst med vanlig fysik som man läste på gymnasiet. Bland annat en musikskulptur, en stor tavla med en en metall bit som slår på en gitarrsträng. Elekrtomagnetism någonting. Jag tyckte faktiskt det var så kul att jag nu suttit och googlat på massa gamla fysikformler jag kunnat en gång för att i efterhand förstå all konst. Sorgligt dock att jag glömt så mycket att jag knappt förstod vad jag läste. Tycker ju det är ganska kul och är löjligt intresserad över hur saker fungerar. Nu sitter jag här och pluggar fransk grammatik istället!?!??!!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress