Linda Thorén

City of stars

Har en veckas semester och spenderar senare halvan av veckan här nere i södra Frankrike i Challes familjs sommarhus. Insåg igårkväll att det bästa med att vara här är stjärnhimlen på kvällarna. Visste inte det förrän just då. När jag bokade biljetten tänkte jag att jag längtade iväg till havet, sol och lite ljumma brisar. Men igår blev jag superberörd av stjärnhimlen. Man ser ju aldrig stjärnor i Paris. Senast jag ordentligt tittade på en stjärnhimmel var kanske i Zambia, eller möjligtvis här på samma terrass i somras när jag precis kommit hem från Zambia.

Hugos bilder från vårt lilla camp Mwelushi. Tänk att somna under detta varje kväll?
 

Kanske mensvärk, men fick verkligen ont i magen för att jag saknade Zambia så mycket. Att gå hem från Anitah under stjärnhimlen, att under stjärnhimlen poppa popcorn över en brasa eller att om kvällarna sitta på terrassen och slå undan insekter när man pratade i telefon.

Okej den sista jag kanske inte saknar så mycket. Minns också den gången jag gick genom natten tillsammans med Stella som var expert på stjärnbilder. ”Titta skorpionen” sa hon och jag skrek som en galning och flög 3 meter upp i luften för jag trodde att jag höll på att trampa på en skorpion. Vet inte ens om det finns skorpioner i Zambia? Och det var ju inte en riktig skorpion hon menade utan stjärnbilden såklart. Aldrig sett den annars ganska restriktiva damen skratta så mycket.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress