Linda Thorén

Fredagen den 10:e Februari

Bloggar ju en massa händelser hela tiden. Men tänkte ni idag kan få en helt vanlig dag. Så, vad gjorde jag igår?

Jag vaknade och gick upp för att äta frukost. Jag åt gårdagens hemmagjorda mangokräm, kokade kaffe och åt en macka med jordnötssmör. Jordnötssmöret är faktiskt också hemmagjort! Fick låna en jättestor mortel och har stått och slagit på dom tills det blivit (typ) smör. Vet dock inte om det är min teknik med morteln eller bara mitt dåliga tålamod som gjort att det inte riiiktigt blev smör, sådär soft och lent liksom. Mitt jordnötssmör är ganska bitigt och torrt, men tillräckligt gott ändå!

Gick sen till Pre-school där jag jobbar två dagar i veckan. Möttes av alla barn som springer och ropar teacha Liinda. Dock var barnen och vaktmästaren de enda där?! Anitah var sjuk visste jag och de andra två var visst inte heller där. Så jag försökte styra upp arbete för alla tre klasserna och sprang emellan för att se till att allt gick bra och för att hålla lite ordning. 

 

Hade en Engelskalektion med de äldre klasserna där vi skrev och stavade. Att tilläggas är ju att det inte bara är tre klasser utan i varje klass så är de typ tre årskurser. Årskurs 4-6 fick skriva av och fylla i bokstäverna som fattades i diverse svårstavade ord (eller lagom svårstavade ord, så pass lätta att jag var säker på hur de stavades) som jag skrivit på tavlan och årskurs 2-3 fick hitta första bokstaven till ett gäng ord jag skrivit på tavlan och utgå från de bokstäver jag skrivit i en liten box.

Reseptions och grade 1 gav jag ett par matteuppgifter och babyclass fick fylla ett varsitt papper med siffran 2. Efter 10 rasten så kom en av de andra lärarna så jag ägnade mig bara åt de yngre.

Efter att skolan slutat för dagen gick jag till syworkshopen. Sista dagen för dom att göra skoluniformer och nästa vecka kommer de att liksom börja ta emot orders och beställningar från vanligt fölk. En riktig liten business alltså! Ska bli så spännande! Vi hade då i alla fall lite lyxfika som eventuellt också var inflyttningsfest. Slutade med ett gäng brandtal och spontan dans. Africa <3 Var tvungen att blinka bort tårar och titta upp i taket. Jag har gnällt på grabbarna i workshopen för att de redan har börjat förstöra alla happy moments vi har med att säga något i stil med ”åh vad vi kommer sakna dig när de åker”. Jag ville då inte förstöra detta happy moment med att börja gråta. Men åh vad fina de här människorna är och åååh vad dom kommer vara saknade!
 

Gick sen hem, trötta efter en lång vecka. Två kompisar kom då förbi. De hjälpte till att skörda bananerna i vår trädgård, de skrattade åt vårt lilla majsfält som för det första är väldigt kasmall och för det andra inte växt så fasligt mycket. Vi åt överblivna kakor och de försökte lära oss att shaka ass som en afrikan. Inte så lätt.

Jag och Bea åt sen stekt ris framför ett avsnitt Grey’s Anatomy och avslutade kvällen med att skypa med Challe.

Et låångt inlägg om någonting så vanligt som en fredag.

Peace out

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress