Linda Thorén

Mpongwe Mission Hospital

Ibland går jag omkring här och det känns vanligt. Att Afrika inte är så konstigt och annorlunda och att mycket faktiskt känns naturligt och självklart precis som det gör i Sverige. Men på sjukhuset här är en sån plats där det hugger tag i en och man märker att nej, det är inte som Sverige.

Jag har varit på sjukhuset nu några dagar, bland annat har jag räknat och sorterat mediciner, från stora burkar till små plastpåsar med färre tabletter. Absolut inte som i hemma Sverige där någon för hand skulle sitta och göra detta (men exakt som hemma i Swaziland där jag och Emmy satt och gjorde detta varje vecka, precis samma tabletter och allt). Jag har också gått runt med sjukhuspastorn för att besöka patienterna och bara prata och lite visa att någon bryr sig om dom. Satt och pratade med frun till en man som var inlagd och jättesjuk, han hade diabetes. Pratade med pappan till en pojke som låg och skakade i feberfrossa, han hade malaria. Nej, det är inte som i Sverige, där man kan leva med diabetes eller få tag i vaccin för att inte få malaria. 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress