Linda Thorén

GOOD MORNING TEACHA LINDA AW A YO TODAY

Så som rubriken lyder, börjar mina dagar när jag är på skolan här på stationen. Att 60 ungar intryckta i ett litet klassrum nasalt skriker på en sådär härlig afrikansk engelska. Jag kommer antagligen vara på denna skola två dagar i veckan. Min första dag på skolan kastades jag i en årskurs 3 -5 för läraren var sjuk. Jag fick två olika böcker och från klockan 8 på morgonen till 15 på eftermiddagen var det teacha Linda som stod för undervisningen. Vi lärde oss bland annat att ordna djur i alfabetisk ordning, klockan, lite multiplikation och allt som känns relevant och greppbart om Sverige.

Jag har också varit hos barnen i de yngre klasserna. I ett klassrum körs två lektioner samtidigt i varsin ände. På ena halvan av rummet sjunger 30 barn i åldrarna 2-6 en sång om huvud axlar knä och tå och bara 3m bort sitter ytterligare 30 barn som är något äldre med huvudet åt andra hållet och försöker förstå hur plus och minus fungerar. 

Fantatiska barn som leker med allt de hittar, lär mig klappramsor på Bemba, känner på mitt hår och nyper så hårt i mitt vita skin så att det gör ont. Men oh så mycket kärlek!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress