Linda Thorén

Också en kulturkrock

Kulturkrockar stöter man på lite överallt här i Zambia, men den mest omfattade kulturkrocken är mellan mig och Bea. Haha!  Vi är fantastiskt olika, men vi har kul! Jag är ganska högljudd flängig och babblig. Bea är lugn, har en sarkastisk mörk humor, har glimten i ögat och väljer sina ord. Ett exempel från vår vardag:

Båda två sitter tysta med varsin dator och jag kollar efter recept. Jag skriker SNABBA PIZZABULLAR och gör därefter pruttljud. Bea reagerar inte, ”sorry för mina utbrott” säger jag. ”sorry för min uteblivande entusiasm” säger Bea. Haha!

Vi kommer varandra nära här i Zambia. Vi kan kommunicera genom att bara utbyta en blick, vi kan försvara varandras åsikter och vi kan rädda varandra från lätt obekväma diskussioner. Vi kan roa oss långa bilfärder med att göra listor på saker som börjar på b, hitta på bisarra lösningar på problem eller diskutera topics så som att vita män som dansar gör oss obekväma eller det oimponerande i att vara duktig på något. Bea kan med sin relaxade inställning lugna mig när jag blir för överexalterad eller får en obefogad livskris. Jag kan också sparka Bea i baken när hon är för relaxad.

Vi har kommit fram till att vi skulle bli ett ganska ostabilt par, men en bra kombo kompisar! Hon den där Bea och jag. 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress