Linda Thorén

Lista

Här ska ni få en nedräkningslista från 5 ner till 1.

5 namn jag går under

1.       Rinda. Alla här blandar ihop L och R så väldigt ofta får jag heta Rinda

2.       Thorendo. Betyder ”what shall we eat” på lamba och är nästan mitt efternamn, fantastiskt roligt!

3.       The noice maker. Alla vet att jag tycker om att prata, kanske framförallt om man jämför mig och Bea eftersom hon är betydligt lugnare och inte lika högljudd. Så när jag klampar in och hälsar på i sy-projektet skrattar ofta kvinnorna och säger att ”here comes the noice maker”.

4.       Teacha Linda. För att jag är lärare

Nyast på listan är

5.       Preacha Linda. Jag snackade på ett ungdomsmöte här för ett tag sedan

 

4 små drömmar i Zambia

1.       Bygga skola där det inte finns någon

2.       Hjälpa ungdomar att starta små företag. Det är såå många som bara går runt och inte gör något! Som har gått ut grade 12 men har inte råd att gå universitetet och inte heller är det lätt att få ett jobb. Men det är dyrt, krångligt och läskigt att starta någon egen liten business. Tänk att få hjälpa till med det <3

3.       En återvinningsstation. ALLT skräp bara slängs rätt ut i naturen. Detta resulterar i att det är fruktansvärt skräpigt, men också; vilket slöseri! Vi slänger alla våra sopor i en grop på baksidan som när den är full bara eldas upp. Jag tänker en liten återvinningsstation där fölk kan få betalt per kilo plast man återvinner etc. Känns inte så krångligt och moder natur skulle bli så tacksam att hon grät, dessutom skulle någon kunna tjäna en liten slant på det.

4.       Installera solceller! Jag menar i ett land där det råder energibrist jämt, fast solen skiner massor… Dessutom så är det bara en bråkdel av befolkningen som är anslutna på elnätet, de andra drömmer om en liten solcell så att de kan ladda batterier till mobiltelefoner och lampor. Inte så svårt att fixa! Men solceller är dyrt för den lilla fattiga zambiern på landsbygden.  

3 saker som visar att jag lärt mig konceptet ”Man tager vad man haver”

1.       När man saknar White boards, planscher och klassrum

2.       Kan laga mat på det vi lyckas hitta på marknaden. Gör maträtter vi kallar för gräspaj, flygande allt, friterat ris och dä. ETC

3.       Använder plastpåsar som mönsterpapper. Syr en hel del här! Afrikanska tyger är ju livet <3 men mönsterpapper går inte att hitta, då får man ta vad man har!

2 bra grejer med att det nu är regnsäsong

1.       MANGO! Grenarna på våra magoträd i trädgården hänger typ i marken för att de är så tunga av alla mangos <3

 
 

2.       Lägre temperaturer! Typ 10grader kallare nu när det börjat regna! Aaah så skönt att inte svettas som en gnu efter 1 sekund i solen! Dock är luftfuktigheten på typ 70% så ganska lökigt ändå!

1 kul grej

1.       Att alla ni svennar som fått EFK:s almanacka för 2017 kommer glo er trötta på två av mina foton! Självaste framsidan och det fantastiskt gråa månades februari pryds av bilder fotade av mig!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress